Datorspelens historia

Från de tidigaste dagarna av datorn har människor funnit sätt att spela datorspel på dem. Men de tidigare datorprogrammerarna slösade inte bara tid eller hittade på knasiga spel för skojs skull. Utan det fanns praktiska skäl bakom att skapa datorspel. Idag är datorspel bland det mest populära fritidsintresset för ungdomar. Och det finns flera tusentals personer som tävlar om stora pengar i turneringar som lockar till sig flera tusentals besökare varje år. Hur började egentligen allt det här och hur långt har vi kommit?

Den tidiga historian

Under 1940-talet och framåt var datorerna så stora att de tog upp hela rum. De var också dyra, så pass dyra att bara universitet och stora företag hade råd att köpa en. Och de flesta personer hade en begränsad kunskap om vad de här elektroniska apparaterna fyllde för funktion, och med de matematiska ekvationerna som krävdes för att få en dator att fungera. Men spel som tre-i-rad eller William Higginbothams tennis-för-två, öppnade upp den allmänna befolkningen för potentialen och intresset av datorspel. Det var med den utgångspunkten som en grupp studenter från MIT redan 1960 skapade ett av de mest grundläggande spelen i historien. Studenten Steve Russel och hans vänner tilläts använda skolans dator PDP-1 i syfte till att skapa ett program som 1) tillät datorns resurser att användas på så många sätt som möjligt, 2) att bredda intresset för datorns potential, och 3) var interaktiva med de som använde datorn.

Det första stora datorspelet

Russel och hans vänner var inspirerad av sci-fi-genren och beslöt sig för att försöka skapa ett spel i ett likadant tema. De skapade världens första spel för två spelare. Namnet känner du säkert igen: Spacewar! Det blev extremt lyckat på universitetets campus och spred sig snart till andra universitet som hade liknande datorer och kurser för datorprogrammering. Men trots att Spacewar var ett roligt spel att spela, var det aldrig skapat för att släppas till allmänheten. Anledningen var att datorer fortfarande var alldeles för dyra för privatpersoner. För att spela Spacewar var man tvungen att ha tillgång till en universitetsdator, vilket gjorde att datorspel, trots sin popularitet på universitet, aldrig slog igenom hos allmänheten.

Vad väntar i framtiden?

En lång tid har gått sedan den tiden och idag är datorspel bland det populäraste intresset hos så väl tonåringar och vuxna. I dag finns det miljoner människor som spelar datorspel varje dag och genom streamingtjänster som Twitch finns det också möjlighet att inte bara spela, utan även titta på folk som spelar datorspel. Bland de mest populära spelen i historien hittar vi gamla spel som Pacman, fram till moderna spel som World of Warcraft och Skyrim. Hur framtiden ser ut när det kommer till datorspel är svårt att se i förväg. Men väldigt många tror att förstärkt verklighet är nästa generations datorspel. Kommer ni ihåg sommaren 2016 när Pokemon Go slog igenom? Den typen av spel där man använder en kamera eller liknande för att integrera fantasi direkt in i spel kommer att bli allt mer populärt.