Från hobby till sport

Från hobby till sport

Att spela spel har varit en del av människans liv under en lång tid, oavsett om det varit brädspel, kortspel eller tv-spel. Däremot har utvecklingen av spelindustrin under de senaste decennierna varit enorm. Man har gått från att under 50-talet ha utvecklat det första datorspelet där man kunde spela tennis på en skärm med hjälp av en dosa, till idag när utbudet av datorspel och onlinespel är nästintill oändligt. Men den kanske största förändringen på senare tid har varit människans syn på spel, där vi har gått från att se det som en hobby till något man faktiskt kan livnära sig på.

Internetrevolutionen

Utvecklingen av internet har varit en betydande del på spelindustrin. Människor började använda internet såsom vi känner till den idag under 90-talet, då användningen av World Wide Web (www) etablerades. För datorspelsindustrin innebar detta att man kunde gå från att spela själv alternativt med personer i samma rum, till att få möjligheten att koppla upp sig online och spela med personer världen över. Detta skedde framförallt under tidigt 2000-tal när man började koppla upp sig på bredband. Några exempel på online datorspel idag är Fortnite, League of Legends och World of Warcraft. Onlinespel gav folk möjligheten att tävla med andra människor, och man kunde därför gå från att spela spel som en hobby till en professionell sport.

Mångmiljardindustri

Mångmiljardindustri

Internetrevolutionen gav datorspelsindustrin en internationell spridning och omsätter idag mångmiljardbelopp. Många människor har även som jobb att spela datorspel idag då det finns möjlighet att tjäna mycket pengar, men däremot är konkurrensen hård. Någon som lyckats är den svenska YouTubern Pewdiepie, som tidigare har varit världens största YouTuber och som idag har över 100 miljoner prenumeranter. Även fast hans kanal till viss del består av annat handlar till stor del om datorspel, vilket även är så han blev känd. Idag omsätter han miljontals kronor.

Att se e-sport som ett yrke har expanderat enormt de senaste tio åren, och turneringar har gått från att hållas i lagerlokaler eller källare till stora arenor. Den allra största e-sport turneringen heter The International, där man spelar datorspelet Dota 2 som man tävlar i lag. År 2019 hölls turneringen i Kina, och prispotten låg på ungefär 33 miljoner dollar.

För de som är intresserade av e-sport och e-sportturneringar i Sverige är utbudet stort, både som spelare och som åskådare. DreamHack har blivit utsett till världens största LAN-party, vilket är en festival som fokuserar på allt inom e-spel men även annan digital underhållning. I Sverige arrangeras DreamHack två gånger per år och hålls i Jönköping – klicka här för att veta mer. Två av de mest populära datorspel i Sverige idag är Counter-Strike och Starcraft II, där Sverige har en rad respekterade representanter på ett internationellt plan. Emil Christensen, eller HeatoN, anses vara en av de största CounterStrike spelare genom tiderna. I Starcraft II har Naniwa och Thorzain varit stora svenska spelare, som spelat på en professionell nivå och vunnit många priser. I en annan skandinavisk turnering, Fragbite Masters, tävlar man i just dessa två datorspel. Här kan man vinna upp till 600 000 svenska kronor och turneringen anses idag vara Skandinaviens största e-sports turnering.